Pada 24 Oktober 2010, Ahad, satu Program yang julung-julung kali diadakan di Sandakan iaitu Program Perhimpunan Aman, Himpunan Isu Tanah Rakyat Sabah, (HEMPAS), telah mengumpulkan 4000 orang penduduk yang berasal dari seluruh pelusuk Sabah, majoriti peserta yang hadir adalah di kalangan anak jati sabah dari kalabakan, keningau, tawau, pitas, kota merudu, merotai dan seluruh sabah.

Tujuan utama program ini diadakan adalah bagi menjelaskan kepada penduduk sabah tentang hak-hak rakyat yang sepatutnya dimiliki, malangnya kerajaan semakin menegakkan tanduknya. Tanah telah dirampas, rumah dirobohkan dan tanaman yang telah bertahun-tahun lamanya diusahakan menjadi milik kerajaan dengan sekelip mata.

Program ini juga bertujuan untuk menghimpunkan penduduk sabah untuk pro kepada Pakatan Rakyat yang terdiri daripada Parti Keadilan, Parti Islam Semalaysia dan DAP. Selain itu, program ini juga bertujuan untuk membincangkan isu-isu politik yang hangat diperkatakan oleh barisan pimpinan pakatan rakyat.


Seramai 150 orang peserta dari Tawau yang hadir dalam program HEMPAS yang diadakan di Dewan Hakka, Sandakan. Perjalanan 7 Jam, Tawau ke Sandakan bukan halangan kepada pengerak-pengerak aktivis Pakatan Rakyat untuk menjadi peserta dalam program yang mampu membakar semangat bagi membuktikan kepada rakyat bahawa Pakatan Rakyat mampu memerintah menggantikan kerajaan pemerintah yang bersikap pentingkan diri.

Program yang bermula seawal 8.00 pagi dengan pendaftaran peserta, diikuti Majlis Perasmian Program HEMPAS oleh YB. TG Haji Abdul Hadi Bin Awang, Presiden PAS Pusat. dalam ucapan beliau menegaskan bahawa jika Pakatan Rakyat diberi peluang memerintah kerajaan malaysia, Malaysia akan menggunakan hukum Islam secara mutlak kerana bukan sekadar mempertahankan keadilan malah kita bersatu untuk mempertahankan dan menegakkan syiar Islam di muka bumi ini. Takbir...!!!

Barisan pimpinan PAS Malaysia, semasa menyanyikan Lagu Negara dan Lagu Sabah Tanah air, sebagai pembukaan majlis perasmian tersebut.



Keberangkatan pulang YB TG HJ Abdul Hadi Awang setelah selesai merasmikan Program HEMPAS.


"PAKATAN RAKYAT AKAN BERSATU"




Dari Kiri, Naib Persiden PKR, Saudara Azmin Bin Ali, Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden Pas Pusat, YB Dato' Seri Anwar Ibrahim, Penasihat@Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, YB Lim Kin Cheu, Pengerusi DAP Sabah, dan Ustazah Noridah, Ketua Musliamat PAS Pusat.
Laungan semangat, "HIDUP HIDUP RAKYAT, HIDUP HIDUP PAKATAN, HIDUP HIDUP REFORMASI."..


Program diakhiri dengan penyerahan memoranndum kepada wakil-wakil Pimpinan Pakatan Rakyat bagi merealisasikan hajat Rakyat Sabah.. Semoga perhimpunan hari ini diberkati Allah. Aminnnnnn..


copy by, http://suarakal.blogspot.com (Mujahidah_Tawau)

0 comments:

Post a Comment